Zabytkowy budynek dworca zbudowany został na planie przypominającym prostokąt. Mury dworca wzmacniane są przyporami. Gmach zbudowany z czerwonej cegły, nietynkowany, fragmentami malowany na biało.
Główne wejście, wyraźnie wysunięte, ozdobione jest trzema sterczynami, zespołem okien w kształcie gotyckiego ostrołuku, wypełnionych witrażami, na których widnieje herb Iławy oraz dwoma parami drzwi dwuskrzydłowych z półokrągłymi nadświetlami. W hallu głównym pod sufitem znajdują freski przedstawiające herby miast oraz motywy roślinne.
Budynek dworca poddano kompleksowej modernizacji i oddano ponownie do użytku w 2012 roku. W ramach prac, prowadzonych pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków, m.in. odnowiono elewację, posadzki, wymieniono wszystkie drzwi i okna, instalacje techniczne oraz naprawiono dach. Renowacji poddano również pomieszczenia na piętrze oraz podziemia. Prace konserwatorskie objęły także pełne odrestaurowanie sufitu w hali głównej oraz odtworzenie fragmentów polichromii w saloniku VIP i sali restauracyjnej. Na ścianach i posadzce w hali głównej odtworzono zabytkową glazurę. Zabytkowe belki na sufitach zostały odnowione i zabezpieczone. Dworzec zyskał również nowe witraże i iluminację na zewnątrz.
Iława znajduje się na trasie szybkiej kolei, łączącej Kraków i Warszawę z Gdańskiem. Przy dworcu, na niewielkim wzniesieniu, znajduje się zabytkowa wieże ciśnień z 1915 roku. To jedna z trzech zabytkowych wież ciśnień na terenie miasta. Pozostałe znajdują się przy ulicy Kolejowej i 1 Maja.