
W połowie 2015 roku – po 12 miesiącach prac – ukończono budowę portu śródlądowego w Iławie. Najnowocześniejszy obiekt tego typu na Warmii i Mazurach powstał na południowym krańcu Jezioraka – najdłuższego jeziora w Polsce.
Port wybudowany został przy ulicy Chodkiewicza, na miejscu wysłużonych obiektów Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego. Jego budowa pochłonęła blisko 15,5 miliona złotych, z czego ponad 9 milionów złotych pochodziło ze środków Unii Europejskiej.
W ramach realizacji inwestycji powstały cztery nowe obiekty. W Centrum Obsługi Pasażerów – budynku zlokalizowanym w północnej części portu – znalazły się: poczekalnia, punkt gastronomiczny z tarasem widokowym, kiosk oraz toalety i umywalnie. Bosmanat mieści salę konferencyjną, salę odpraw dla załóg, pokoje biurowe i połączony jest z budynkiem techniczno-socjalnym, w którym umiejscowiono między innymi pokoje dla osób poszkodowanych na wodzie, pokój pierwszej pomocy, a także warsztat do bieżących drobnych napraw statków, zewnętrzny punkt zmywania naczyń, pralnię i umywalnie. W części towarowej portu wybudowano hangar z 12 miejscami dla jednostek pływających.
Na umocnionym nabrzeżu, przy falochronie i pomostach, w części pasażerskiej i towarowej portu, udostępnione zostały stanowiska cumownicze dla różnego rodzaju jednostek – od jachtów turystycznych, przez statki żeglugi regularnej, aż po statki towarowe. Zamontowana została też dźwignica do slipowania łodzi.
Inwestorem przedsięwzięcia był samorząd Powiatu Iławskiego, który wraz z Powiatowym Zarządem Dróg w Iławie odpowiadał za realizację całości inwestycji. Za przebudowę drogi dojazdowej wraz z budową chodników i parkingu odpowiedzialna była Gmina Miejska Iława. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm: Iławskie Przedsiębiorstwo Budowlane „IPB” z Iławy oraz Przedsiębiorstwo Budowlano-Inżynieryjne „SANMEL” z Brodnicy. Funkcję inżyniera kontraktu pełniła firma „INSPEC” z Olsztyna.
Projekt dofinansowany został z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 5 – „Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna”, Działania 5.1 – „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej, warunkującej rozwój regionalny”, Poddziałanie 5.1.4 – „Infrastruktura portowa” Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.
Budowa portu śródlądowego w Iławie to szansa na dalszy rozwój turystyki nad Jeziorakiem, który znajduje się na zapleczu Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, łączącej Antwerpię z Kłajpedą i „Pętli Żuławskiej”. Dzięki Kanałowi Elbląskiemu, który w ostatnich latach został zrewitalizowany, Jeziorak – najdłuższe jezioro w Polsce, ma połączenie z Bałtykiem.